Feeds:
Posts
Comments

Most people don’t realize that their face provides information about what’s going on beneath the surface. Your body speaks a unique language to communicate the imbalances within it. Chinese medicine has mastered the art and science of reading the body’s language over its five thousand year practice. Each part of your face reflects a different element from the Chinese 5-Element network (fire, earth, water, metal, and wood), which in turn, corresponds to a particular organ grouping. Your reflection offers visual cues to what may be happening within your internal systems–such as your heart, stomach, hormones and even your mind and spirit.

In some situations visual cues will immediately alert you of an issue, and you can take measures immediately. But the real value of self-inspection is in detecting subtle imbalances and dealing with them preventively through diet, herbal supplementation, and lifestyle practices. By reading your body, you can take care of small problems before they become big health issues.

The Forehead

According to Chinese medicine, the forehead corresponds to the fire element. This is associated with the heart and small intestine organ network, as well as the mind and spirit.

Forehead: Fire Element – Heart/Small Intestine

When examining your forehead, look for redness or small blood vessels that appear as discoloration, which could indicate a heart problem. Skin discoloration could also be caused by a recent emotionally-charged experience, such as a breakup or loss. It is common for people whose emotions are regularly in turmoil to have a constant furrow between their eyebrows.

A heart attack can often be foretold by a subtle bluish-green hue on the forehead. If you have discoloration on your forehead accompanied by heart palpitations, dizziness, shortness of breath, and tingling or pain in your left arm, schedule an appointment with a cardiologist or visit an emergency room, if necessary.

Your Nose

Your nose corresponds to the earth element, indicating a connection to the stomach, spleen and pancreas network.

Nose: Earth Element – Spleen/Pancreas/Stomach

Symptoms of internal discord typically show up as a pimple on the tip or side of your nose. Think back to your meals from the previous day. Did you eat a lot of spicy, deep-fried, fatty, or rich foods? How about chocolate? If the answer is “yes,” your choice of cuisine could be the problem. As a result, you may suffer from indigestion, constipation, or diarrhea.

Broken capillaries or redness across the bridge of the nose could reveal alcohol abuse, or it may simply mean excessive worry and stress, which taxes your earth element network. I had a patient who would de-stress from her taxing executive job with alcohol and sweets, and her nose always gave these indiscretions away. I recommended she calm her nerves in healthier ways, like meditation and other stress-releasing techniques.

Your Chin

The chin area is related to the water element, which is internally associated to your kidney and bladder organ network, including the hormonal system and glands.

Chin: Water Element – Kidney/Bladder

Blemishes, discoloration and dark patches of skin around the chin and mouth could indicate problems within the kidneys or bladder. Recurrent acne breakouts around your chin may signify a hormonal imbalance. The problem is most often due to the body producing excess estrogen or testosterone and tends to be coupled with irregular menstruation in women and prostate symptoms in men.

Be sure to also look at your philtrum, the indentation just above your lips. This small area relates to the uterus and ovaries in women and the prostate and genitals in men. Horizontal lines, blemishes or discoloration across the philtrum may indicate infertility issues due to problems such as endometriosis or uterine fibroid cysts.

According to Chinese medicine, people who have a small chin are genetically predispositioned to weakness in their kidney and bladder network. However, this doesn’t mean that small-chinned people will develop kidney disease. The information is simply an alert that a tendency may exist, and patients can choose to make lifestyle changes to prevent the development of a condition.

Your Right Cheek

Your right cheek corresponds to the metal element, meaning this area of your face is connected to the lung and large intestine network.

Right Cheek: Metal Element – Lung/Large Intenstine

Problems in the lung and large intestine network present themselves as discoloration, blemishes and skin problems on your right cheek. A mild acne breakout, eczema patch or slight redness may mean a cold is coming on. Lung illness or upper respiratory ailments also trigger visual symptoms on the right cheek.

People who are prone to respiratory allergies or asthma have a tendency to have a reddish, scaly eczema, a slight rash or slight bluish-green hue along the right cheek–showing too much heat or inflammation in the respiratory system, or a lack of oxygen from bronchial constriction. One of my many pediatric patients who suffered from allergic asthma always displayed an eczema-like patch right before a flare up of her allergy attack, a very useful tip off. I instructed her mother to treat her right away with herbs for allergies to avert an asthma attack.

Your Left Cheek

The left cheek corresponds to your wood element, or the liver-gallbladder network.

Left Cheek: Wood Element – Liver/Gallbladder

Broken capillaries and redness, especially up next to the bridge of your nose, indicate heat, inflammation or congestion of toxins in the liver. Bulging veins, redness, and rash sometimes signal high blood pressure and pent-up anger. A yellowish hue under the left eye may indicate gallstones or high triglycerides or cholesterol, which are processed by the liver-gall bladder network.

Problems in this part of the face can also reveal emotional issues, such as anger and depression, since the liver and gallbladder network includes the nervous system.
Please keep in mind that there are many ways that your body alerts you to imbalances. As you learn this visual method, you’ll want to be able to confirm your findings from one body part with observations from others, such as the eyes, tongue, and nails. Want to learn more? Get your own copy of Secrets of Self-Healing, where you can find in-depth information.

Keep all five elements healthy and get a whole body tune-up with a balanced combination of 44 traditional Chinese herbs that support healthy function of the bodily systems, the Five Elements of Health Formula.

I hope this article helps you find out what your face is telling you! I invite you to visit often and share your own personal health and longevity tips with me.

May you live long, live strong, and live happy!

-Dr. Mao

credit to :http://health.yahoo.com/experts/drmao/24009/what-your-face-reveals-about-your-health/

Protokol Ya*udi

Seminit untuk kita beringat…
DI INGATKAN SEMULA supaya tak lupa…

Protokol ke 10 Yahudi mengandungi 8 perkara….

1.. Song….
Lagu-lagu yang menghiburkan..jika ada anak-anak yang
tak tau mengucap..tetapi boleh menghafal lagu Hindustanyang
panjang berjela… Adaanak-anak yang tak hafal Fatihah….tapi
boleh mengingati lagu Siti Norhaliza yang panjangnya berdepa
depa….. berjaya sudah Yahudi…. Hinggakita terfikir……
bagaimana jadinya radio kalau tanpa lagu?

2. …Sex…..
Lagi satu kegilaan remaja dan yang tua. Sex di mana-mana..
di kaca tv, dalam filem, dalam iklan…babak sex amat lumrah…
kekadang adegan sex tak diperlukan, tetapi diselitkan jua
sehingga ada orang menonton filem hanya kerana ada adegan sex…
filem 18SX amat laris berbanding filem U…
VCD lucah mudah didapati…dan harganya amat murah…
Adakah filem yang tiada adegan sex?
Lagi sekali berjaya sungguh Yahudi laknatullah……

3. …Smoke….
Rokok..menjadi kegilaan para remaja…
sehingga dikatakan tidak modern jika tidak merokok…
malah sekarang merokok menjadi budaya bagi mana-mana perempuan
yang kononnya mau di gelar ‘up to date’..
Dulu yang merokok ini golongan ****** saja…. ataupun penari
kabaret…..( aku tengok dari filem P Ramlee )….

4. …..Sport…
Pelbagai jenis sukan di tonjolkan dan lelaki dengan
perempuan sama-sama berlumba mencari nama dalam sukan…
hinggakan sekarang bola sepak pun perempuan main juga….
Bila bersukan, tutup aurat mestilah jauh sekali,
sembahyang pun banyak yang miss….bukan yang bermain sahaja tak sembahyang…..
yang menonton pun tak sembahyang juga ……
Kalau menonton dirumah…. akan lambat sembahyang sebab takut tak
nampak macam mana masuk GOL……
Yahudi gol lagi……sampai ada ulamak kata…kerana sukan
…sembahyang boleh tangguh…Mashaallah,..

5. .. Fun..
Hiburan…di mana-mana kita dapat hiburan yang melalaikan….
Kalau kita lihat dalam 100 majalah..mungkin 99 adalah majalah hiburan..
termasuklah majalah mangga…yang menayangkan buah mangga artis perempuan….
Kalau ada konsert….sanggup orang Islam bertandang hingga
menghabiskan banyak wang dan bila ke konsert….
pelbagai maksiat akan diselit masuk…. Yahudi terhibur lagi….

6…. Female…
Perempuan…tawaran Yahudi yang amat mengasyikkan..
terutama dalam iklan..yang kadang-kadang tidak ada kena
mengena dengan perempuan… Kalau kita ke kedai bateri kereta….
dihadapan bateri terpampang gadis sunti separuh bogel beraksi….
apa kena mengena bateri kereta dengan perempuan?…
kalau iklan Modess… perempuan adalah patutnya…
Yahudi bersorak lagi……

7…Fashion….
Fesyen terutama perempuan yang bermacam-macam..
sehinggakan kalau pakai tudung pun mereka dah tak menutup aurat….
Macam mana dikatakan bertutup aurat jika bertudung tetapi berbaju ketat
yang kekadang menampakkan pusat?
Yang mewarnakan rambut lagi teruklah…
Buat apa bertudung kalau rambut diwarnakan…..
Bila warnakan rambut..mestilah tidak bertudung sebab kalau
bertudung..bagaimana nak menayangkan warna rambut yang terkini itu…
Kalau dah rambut diwarnakan…. sembahyang pun tak sah…
malah mandi hadas pun tak sah sebab kebanyakan pewarna adalah kalis air…
itu tak kira yang cukur bulu kening lagi…

Yahudi ketawa lagi….
Umat islam sudah jadi macam Yahudi…..

8. .. Food..Makanan..
Lagi satu kegilaan Umat Islam terutama makanan dari Barat termasuklah
MC D, Kentucky , Pizza hut…dan seribu satu macam lagi…
Buah kurma yang menjadi makanan Rasulullah di pandang hina….
masuk rumah pun setahun sekali bila bulan Ramadan…
tapi makanan Barat menjadi kebanggaan…
Bila makanan datang dari Barat.. adakah kita yakin tentang
halalnya? Contoh Kentucky ..rempahnya datang dari Amerika….
siapa nak pergi check…halal ke tidak?
Bila makan benda haram, masakan iman menjadi mantap…
Maka lahirlah Umat Islam yang bukan perangai saja macam
yahudi… tetapi berfikiran pun macam yahudi…Nauzubillah…..
Yahudi makan Islam lagi…

Itu baru protokol yang ke 10……
yang lain-lain entah macam-macam
lagi…. aku cinta Malaysia …..tapi lebih cintakan
ALLAH………… oleh itu, jika berlaku pertembungan antara kepentingan
manusia dengan kepentingan Allah……

DAHULUKAN KEPENTINGAN ALLAH….

Ayat2 Al Quran yang boleh diamalkan :

Untuk elak suami/isteri dan anak2 bergaduh :
Surah Al Baqarah – Ayat 102

Anak2 pandai belajar :
Surah Al Anbiyaa’- Ayat 79

Anak2 lembut hati/ elak panas baran :
Surah Al Anbiyaa – Ayat 69,
Surah Al Hasyr – Ayat 22-24

Anak2 malas sekolah :
Surah Toha ayat 1-5

Ayat pendinding : Ayat akhir surah At Taubah

Bg anak2 yg suka keluar malam :
Surah Ar Ruum Ayat 31. Baca 33x

Untuk jadi pendinding rumah :
Surah Al BAqarah dibaca & tiup pd air , dan spray
keliling rumah

1 minit untuk mengingat Allah

Langkah 1:
* Sebutlah dengan sepenuh hati dan lidah yang fasih:
* SUBHANA’LLAH
* ALHAMDULI’LLAH
* LAA I LAAHA ILLA’LLAH
* ALLAHU AKBAR
* ASTAGHFIRU’LLAH
* LAA ILAAHA ILLA’LLAH, MUHAMMADUR RASULU’LLAH
* ALLAHUMMA SALLI WA SALLIM WABARIK ‘ ALASAYYIDINA
MUHAMMAD WA AALIHI
* WA SAHBIHI AJMA’EEN

Langkah 2:
* Hayatilah sedalamnya akan makna ayat demi ayat,
perkataaan demi
perkataan

Istimewa untuk ayah

From my mailbox too..

AISYAH menutup pintu biliknya perlahan-lahan. Dijengket-jengketkan kakinya supaya lantai tidak berbunyi, kemudian menuruni anak tangga ketingkat bawah dengan berhati-hati. Di hujung tangga dia menoleh ke atas, lega ibu dan ayah tidak sedar apa yang sedang dilakukannya.
PAP! Cahaya lampu kalimantang menerangi ruang dapur rumah teres dua tingkat itu. Aisyah tersenyum lebar. Ya, ini-lah masanya… inilah masanya. Sudah lama dia menantikan saat itu, sekarang sampailah saat yang dinanti-nantikannya.
Hari Sabtu, September 2003, Aisyah ingin memulakan hari itu dengan sesuatu yang istimewa.
Dia mencuci cili merah yang diambil dari dalam peri sejuk dan kemudian mengupas bawang besar. Sebilah pisau tajam dicapai, diikuti papan landas, piring dan mangkuk. Kabinet dibuka, sekali lagi dia tersenyum melihat bekas putih yang penuh berisi tepung gandum. Minyak masak lebih daripada mencukupi.
Senyuman lebar terukir di wajah kanak-kanak comel berusia 11 tahun itu. Dia ingin memulakannya sekarang. Ya sekarang, sebelum ibu dan ayahnya terjaga.
Dengan pantas Aisyah mencedok sesudu tepung tapi ketika hendak menuangnya ke dalam mangkuk…
PRRANGG! sudu itu terlepas daripada genggamannya. Lalu bertaburanlah tepung di atas lantaidan meja.
Aisyah cemas. Habis, habis kotor meja yang baru dibeli ayahnya. Dengan tergesa-gesa dia mengaut tepung itu, namun sisa-sisanya tetap mengotori meja tersebut. Tak apalah, kotor sikit saja, Aisyah menenangkan perasaannya. Sudu tadi dicuci dan Aisyah bersiap untuk memulakan impiannya.
Namun bila melihat meja yang kotor dan aneka bahan di depan matanya, Aisyah tiba-tiba jadi celaru. Mana satu yang patut dimulakan dahulu. Adun tepung? Potong cili? Hiris bawang? Minyak masak? Kuali? Garam?
“Macam mana ni?” Aisyah menggaru kepala.
Dia pandang ke luar. Alamak! Matahari pagi sudah menjengah, mungkin pukul 7.00 pagi. Badannya menggeletar, pasti sekejap lagi ibunya turun ke dapur. Selepas itu ayahnya pula muncul. Habis, habiiiiis! Aisyah perlu siapkan cepat! Dia perlu bersihkan segala kotoran itu sekarang!
“Macam mana ni? Macam mana ni?” Aisyah kian kalut.
Sudah banyak kali Aisyah lihat ibunya memasak makanan istimewa ini, nampak mudah saja tapi… Aaaahhhh!
Tangan Aisyah menggigil semasa menuangkan air ke dalam mangkuk yang berisi tepung. Dikacaunya tepung itu hingga likat. Malangnya dalam sibuk menggaul, tangannya tersinggul cawan yang diletak di tepi meja!
PPRRAANGG”
Lalu berhamburanlah air membasahi lantai dan kain pelapik di bawah sinki. Lekas-lekas kain tersebut dibaling ke dalam bakul atas mesin basuh.
Sambil menggaul tepung bercampur cili dan bawang yang telah dihiris-hiris, berkali-kali Aisyah memandang ke luar jendela. Alamaaaak… dah siang!
“Aku kena siapkan cepat, kalau tidak…” Aisyah tambah kalut.
Malangnya baru menuang sedikit minyak ke dalam kuali yang telah diletakkan di atas dapur, Aisyah teringat sesuatu. Ah, dia sepatutnya mencampurkan adunan tadi dengan ikan bills. Tapi mana ikan bilisnya? Mana? Mana? Hari sudah cerah! Ikan bills perlu disiang, dibasuh.
Aisyah mengesat air matanya yang mula menitis. Dia takut dimarahi ibu kerana mengotori dapur, bimbang dipukul ayah kerana membuat sesuatu yang tidak disuruh. Mereka pasti berang melihat dia memasak seorang diri. Ibu dan ayahnya sudah banyak kali berpesan, ‘jangan main pisau, jangan main api’!
Dalam pada Aisyah kalut mengambil minyak masak, menyiang ikan bilis, membubuh garam ke dalam tepung likatnya, tiba-tiba hujung matanya melihat kelibat seseorang di belakangnya. Aisyah menoleh…
“Mama! Ayah!”
Aisyah gamam melihat ibu dan ayah berdiri memandangnya. Tubuh kanak-kanak comel itu menggigil, mukanya pucat lesi. Dia tunduk memandang meja yang kotor dengan ikan bilis, biji cili, kulit bawang…
Lantai pula comot dengan tepung dan minyak masak yang ditumpahkannya. Pinggan, cawan, pisau, piring dan papan landas berterabur di atas meja serta dalam sinki. Air mata Aisyah tak dapat disekat-sekat lagi. Digenggamnya jari-jemari yang penuh bersempudal tepung.
“Mmm… mmama… aa… ayah…” katanya tersekat-sekat, “maafkan Aisyah. Aisyah nak buatkan cekodok untuk ayah, tapiiii…”
Belum sempat dia menghabiskan kata-kata, si ayah duduk di depannya. Aisyah tunduk, tidak berani melihat wajah ayahnya.
“Aa… Aisyah nak… nak buat cekodok. Ayah kan suka cekodok,” ulang Aisyah sambil menahan tangisannya. Habis, pasti aku kena marah, pasti aku kena pukul, kata Aisyah di dalam hati.
Tapi tiba-tiba Aisyah merasa tubuh-nya dirangkul penuh erat, kemudian pipi dan dahinya dicium berkali-kali. Pelukan itu hanya dirungkai hampir seminit kemudian dan si ayah merenung wajah cornel anaknya itu. Pandangan dua beranak itu bertembung.
“Ma… maa… maafkan Aisyah ya, ayah…” rayu Aisyah tersedu-sedu.
“Ayah tak marah. Ayah tau Aisyah sayang ayah…” kata si ayah dengan suara sebak. Air matanya juga bergenang. Dipeluknya Aisyah sekali lagi.
Si ibu datang menghampiri. “Bila bunyi bising-bising kat bawah ni, mak dan ayah turun. Kami sejak tadi perhatikan Aisyah. Aisyah nak buat cekodok ni sebab hari ni hari jadi ayah, kan?” tanya pula si ibu sambil membelai rambut anaknya itu.
Aisyah mengangguk. Ya, sejak dua hari lepas sudah diberitahu hajat itu kepada ibunya. Itulah sarapan kegemaran ayahnya, orang yang amat Aisyah sayangi. Dia ingin meraikan hari lahir bapanya itu dengan suatu yang istimewa juga.
“Jom, mari kita buat sama-sama,” sambung si ibu lalu menarik tangan Aisyah.
“Okey… ayah kupas ikan bilisnya,” sambung si ayah sambil menyeka air mata anaknya itu. Senyuman manis terukir di wajah mereka.
Pembaca budiman, dalam menjalani hidup ini, kita cuba untuk melakukan yang terbaik tapi ia tidak semudah yang direncanakan. Kita berusaha menyediakan sesuatu yang paling istimewa untuk orang tersayang, tapi sering kali kita gagal melaksanakannya.
Kita berusaha memberikan yang terbaik untuk anak-anak, namun bukan mudah melakukannya. Anak-anak pula cuba untuk meraih perhatian serta menunjukkan betapa mereka juga sayangkan ibu dan bapa, tapi bukan semua ibu bapa memahaminya…

MALAM itu saya benar-benar sibuk. Selepas solat Isyak dan menikmati hidangan, saya terus ke meja tulis – mahu menyiapkan kertas kerja yang akan saya bentangkan pada mesyuarat tiga hari akan datang. Baru nak mula, anak tunggal saya, Sarena, 6, tiba-tiba datang menghampiri. Dia membawa sebuah buku. Saya kerling, nampak dia tersengih-sengih manja. Begitulah dia, kalau ada sesuatu yang dimahukannya, dia akan bersikap terlalu manja. “Papa… bacakan cerita ni. Bagus tau! Cerita pari-pari, Ina nak dengar,” kata Sarena menghulurkan buku bergambar itu pada saya. “Buku baru ya?” saya bertanya basa-basi tanpa menoleh, sekadar melayan. Sarena mengangguk lantas memberitahu buku itu dibeli ibunya pagi tadi. “Papa sibuk… lain kali boleh tak?” saya memujuk. Sarena memuncung, memperjelaskan rasa kecewanya. Tapi saya benar-benar sibuk. “Bolehlah papa… sekejap aja. Ceritanya sedap…” rengek Sarena enggan mengalah. “Kan papa kata sibuk! Suruh mama baca…” “Mama basuh pinggan. Aiaaaa… bacalah, papa!” Sarena merengek sambil menghentak-hentak kaki ke lantai. Nyata dia tak mudah mengalah. “BUDAK INIIII…!!! Tak reti bahasa ke. Pergi sana!!!” saya jerkah permata hati saya itu. Sarena panik. Dia terperanjat sungguh kerana tak menyangka saya bertindak sejauh itu. Nampak jelas matanya sedikit berkaca, lalu dia beredar sayu. Dalam nada sebak, dengan muka yang sebek, Sarena beredar sambil menoleh ke arah saya. Dalam suara tersekat-sekat dia bersuara: “Nanti papa bacakan kuat-kuat cerita ini kat Ina, ya papa!” Saya hanya memandang tajam ke arahnya. Sebaik tiba di pintu bilik dia menjeling saya, kali ini saya mengangguk. Masa terus berlalu… seminggu, dua minggu namun kesibukan saya bertambah. Setiap kali pulang, Sarena tidak merengek minta dibacakan cerita pari-pari itu, namun tangannya tak lepas memegang buku itu. Mungkin juga dia faham saya terlalu sibuk. Pagi minggu berikutnya sedang saya, isteri dan Sarena menik-mati sarapan bersama,. saya perhatikan buku itu masih dipegang-nya. “Mama dah baca, seronok papa,” kata Sarena. Saya mengangguk sambil tersenyum. “Bila papa nak bacakan?” riba-tiba Sarena bertanya. “Mama dah baca, okeylah tu!” balas saya. Nampak wajahnya terkuncam. Saya terus menyuap makanan. “Mama baca perlahan. Nanti papa bacakan kuat-kuat ya!” katanya. Saya mengangguk. Selesai makan, saya capai akhbar. Lembar demi lembar saya tatapi. Tidak terfikir untuk menunaikan impian Sarena. Tiba-tiba terdengar bunyi suatu dentuman yang cukup kuat di luar. Konsentrasi saya cuma terganggu sekctika, sebelum kembali memusatkan perhatian ke dada akhbar. Tiba-tiba pintu pagar rumah digegar. Saya segera menjenguk. Jiran-jiran menjerit-jerit mengatakan Sarena dilanggar kereta. Saya panik. Sempat berfikir, bila masa pula dia keluar, tadi ada kat dapur! Saya memekik memanggil isteri sebelum meluru ke lokasi kemalangan. Sesungguhnya khabar itu benar, Sarena terkulai diribaan seorang jiran yang sedang memberi bantuan. Saya terus pangku anak saya, masuk ke kereta jiran yang sedia memccut ke hospital. Darah membasahi pakaian Sarena. Nafasnya sesak. Isteri meraung sekuat hatinya. “Ina…! Inaaaa…!! Inaaaaaa!!!” saya memanggil-manggil perlahan namanya di pangkal telinga Sarena yang berada dalam pangkuan. Tatkala itu nafasnya tersekat-sekat. “Papa… mama… Ina takut. Ina sayang papa… Ina sayang mama, Ina tak nak mati!” bersuara Sarena antara dengar dan tidak sambil cuba membuka matanya yang dipenuhi darah. Saya kesat darah itu dengan tisu, namun sekadar cuma.. Darah kembali memenuhi wajahnya. Tangisan kuat isteri saya membuatkan jiran yang memandu terus memecut. Di hospital, Sarena ditempatkan di bilik ICU ekoran keparahan cederanya. Masuk hari kedua, keadaan Sarena tak berubah. Dia masih tak sedarkan diri dan terpaksa bernafas menggunakan respirator. Itulah saatnya saya merasa cukup bersalah, lalu petang itu, saya bacakan cerita pari-pari dalam suara yang kuat tetapi tersekat-sekat di sisi katil Sarena. Semakin kuat saya membaca, semakin merumbai air mata. Kekesalan berlabuh, tapi segalanya telah musnah. Mungkin Sarena tak dapat mendengar jalan cerita yang sangat diminatinya itu. Keesokan harinya, saya bacakan sekali lagi, masih dalam nada suara yang kuat. Kemudian setiap hari saya bacakan cerita itu di telinga Sarena, sementara isteri saya tak henti-henti menangis. Dia mungkin terlalu marah dan kesal dengan tindakan saya ter-hadap Sarena sejak seminggu lalu. Masuk hari ketujuh, sebaik saya mula membaca, Sarena tiba-tiba membuka matanya perlahan-lahan. Saya nampak terlalu sukar untuk dia melakukannya. Bacaan saya terhenti. Air mata merembes dan saya usap-usap kepalanya. Beberapa ketika kemudian, Sarena memejamkan semula matanya – pejam buat selama-lamanya. Saya seperti terdengar suara Sarena mengucapkan terima kasih kerana membacakan cerita itu padanya. “Papaaaa… nanti papa bacakan cerita ini kuat-kuat pada Ina ya…” kata-kata Sarena terngiang-ngiang di telinga saya hingga ke hari ini, walaupun setahun telah berlalu Hingga kini saya masih tertanya-tanya, apakah sedikit perhatian yang diperlukan oleh seorang anak terlalu mahal untuk diberikan oleh seorang lelaki yang bergelar ayah? Saya tidak dapat menjawab, selain air mata yang tumpah.

got this story from my mailbox…

BuSY

Really busy this week..I have to finish up my program..then need to update my paper..:) no time yet to write something interesting…

Not decide yet

not sure what to write yet in here…just thinking of doing a note about what i had read as a note…exhausted after one whole day go to central square to shop..have to sleep…sleepy mind……

Hello world!

starting new life here in wordpress… :p